Strona musi być intuicyjna...

Rozmowa z Markiem Góreckim (Divante)

Pyt.: Jakie podstawowe błędy w zakresie komunikacji popełniają "domorośli" projektanci witryn internetowych?

Odp.: Bardzo istotnym aspektem przy projektowaniu witryn www jest określanie celów biznesowych i zbadanie oczekiwań przyszłych użytkowników. Niejednokrotnie zdarzają się sytuacje, że wyżej wymienione elementy współpracy między projektantem a klientem są pomijane przy budowie aplikacji internetowej. Cały proces opiera się na wykonaniu szaty graficznej, zgodnie z oczekiwaniami zleceniodawcy i jej połączeniu z systemem zarządzania CMS. I niestety przy takiej zasadzie realizacji aplikacji internetowej nie znajdziemy odpowiedzi na pytania: czy strona jest intuicyjna i zrozumiała dla użytkownika oraz w jaki sposób porusza się po stronie oraz które elementy są dla niego problematyczne.

Pyt.: Co by pan doradził osobom, przed którymi stoją tego rodzaju zadania?

Odp.: Zalecam testy z użytkownikami, które są podstawową i najważniejszą techniką badania i ulepszania użyteczności produktów. Obserwując jak prawdziwy użytkownik wykonuje zdefiniowane zadania na badanym systemie, możemy ustalić: 
- łatwość i płynność nawigacji 
- czytelność układu strony 
- właściwą kategoryzację zawartości 
- zrozumiałość zawartych treści dla użytkownika 
- sposób prezentacji informacji i odnośników 
- łatwość i skuteczność wyszukiwania 
- estetykę grafiki i

Testować można zarówno gotową stronę, jak i jej pierwsze projekty np. w formie makiet czy grafik. Im wcześniej przeprowadzane są testy, tym szybciej zostaną wykryte obszary problematyczne dla użytkowników. Oznacza to także łatwiejsze i tańsze wdrożenie zmian oraz poprawienia wykrytych błędów.p.

Pyt.: Czy jest jakieś sposób (tryb, działanie), który pozwala skorygować błędy i "wyprowadzić" witrynę na "szerokie wody" optymalnej funkcjonalności?

Odp.: Przeprowadzenie badania błędów, w czasie którego można posiłkować się heurystykami stworzonymi przez Jakoba Nielsena i Molicha (10 Heurystyk Jacoba Nielsena),. Autorzy rozumieją je jako zbiór uniwersalnych zasad wykorzystywanych przy projektowaniu użytecznego interfejsu. Głównym celem oceny heurystycznej jest wykrycie problemów użytecznościowych w testowanej stronie lub pomoc przy projektowaniu interfejsu W trakcie optymalizowania strony warto zaznaczyć, które jej elementy są niezgodne z wyznacznikami, jakich elementów brak, co według nas może sprawiać problem itp. Na tej bazie możemy sprecyzować cele - np. czy nawigacja po naszym serwisie jest intuicyjna dla użytkowników, czy rozumieją nazwy etykiet w menu, czy układ strony jest czytelny, czy odnośniki są zauważalne, czy użytkownik w każdym momencie wie, gdzie się znajduje itd.

 

Rozmawiał Wiesław Bełz (Konferencje w Domenie Silesia)

 

Patronaty

 

 

 

 

 



 

 

 


 

 

 


 

 

 


O nas

pix Marketing Maestry sp. z o.o. powstało w 2001 roku. Obok innej działalności,  od 2006 organizuje konferencje poświecone tematyce informatycznej, marketingowej i zarządczej.  Są one sygnowane nazwami: ISO-Silesia, ISO-Poland, IT-Medica.Silesia, IT-Medica Poland, ERP Silesia, Telekom Silesia, Sec-Info Silesia, EOD Silesia, Zasoby Ludzkie Silesia, Projektory Silesia i inne.

Kontakt


Marketing Maestry sp.z o.o. 
ul. PCK 10/1 
40-057 Katowice

tel.: (32) 733-42-78

fax: (32) 700-03-13
biuro@maestry.com.pl

www.konferencje.maestry.pl